25 juni 2006

Search engine optimization

Wil je je website bovenaan in Google krijgen, dan heb je één zekerheid en twee waarschijnlijkheden.

De waarschijnlijkheden zijn:

  • Een website die door de gebruikers goed wordt gevonden wordt door Google ook goed gevonden.
  • Foppen wordt afgestraft.

Maar de zekerheid is dat je zoekmachines kunt foppen.

Wie 'vertaalbureau' googelt en vervolgens de resultaten op pagina 1 analyseert, zal daar een aantal sites aantreffen die gebruik maken van methoden die door Google (en door professionele zoekmachineoptimaliseerders) worden afgeraden:

  • Linkpartnerships met nauwelijks relevante sites - wederkerige links zouden hoe dan ook al minder zwaar tellen dan eenrichtingsverkeer, maar als er duidelijk sprake is van een deal tussen twee webmasters die verder niets met elkaar te maken hebben, wordt het beschouwd als foppen.
  • Het in een wat andere indeling kopiëren van de content naar andere websites, met links naar de 'hoofdwebsite'. Voordeel: hoofdsite heeft veel binnenkomende links van relevante sites.

Google heeft de afgelopen maanden een aantal sites uit de resultaten verwijderd die een nogal grove truc gebruikten: zocht je op 'vertaling engels', dan kreeg je plotseling een verwijzing naar http://www.vertaalbureau-xyz.nl/vertaling-engels.html'. Klikte je daarop, dan kwam je gewoon op de hoofdpagina van Vertaalbureau XYZ uit. Hoe het precies werkte weet ik niet, maar Google trapt er dus niet meer in (Ilse nog wel, en de fopbaarheid van die zoekmachine zal een van de redenen voor de dalende populariteit zijn).

Ik ben alleen bang dat de bovenstaande methoden, hoe doorzichtig ook voor mensen, door een computer niet snel ontdekt worden, al beweren ze bij Google nog zo hard van wel.

1 Comments:

At 12:19 a.m., Blogger Wouter van den Berg said...

Tsja... Ik denk toch niet dat ik zo ver wil gaan:

- Ik ben geen aangever. En dat dat aangeven op die Google-pagina blijkbaar anoniem gaat bevalt me al helemaal niet.
- Deze dingen moeten er vanzelf uitkomen als Google zijn niet geringe pretenties waarmaakt. Als die whizzkids mij nodig hebben om hun algoritmes aan te scherpen is het niet best.
- Ik heb eigenlijk wel respect voor die jongens (ik denk niet dat er meisjes achter zitten). Ze kunnen schrijven, en leggen een enorme ijver aan de dag met hun SEO-pogingen - een ijver die ze ook zouden kunnen gebruiken om echt goede websites te maken of hun act als vertaalbureau together te krijgen...
- ... en dat ze dat niet doen is uiteindelijk goed voor ons. Hun sites zullen op een aantal relevante zoekwoorden meer bezoekers krijgen dan de onze, maar ik vermoed dat er minder offerteaanvragen uitkomen, laat staan opdrachten.

Wij verliezen ongetwijfeld omzet doordat we pagina 1 meestal net niet halen - het is onmiddellijk merkbaar als we er een paar dagen net wél staan. Maar voorlopig hoop ik dat eerlijk het langst duurt.

 

Een reactie posten

<< Home